Efectul N. Legătura între motivație și competiție

Într-un experiment legat de motivație, unor indivizi li s-a cerut să termine un chestionar în primii 20% din perspectiva timpului de răspuns. Rezultatele au arătat că subiecții care credeau că vor concura împotriva a 10 participanți au terminat chestionarul semnificativ mai repede decât cei care credeau că sunt în competiție cu 100 de persoane.

Într-un alt experiment subiecților le-a fost expusă următoarea ipoteză: “Alergi într-o cursă de 5000 metri împotriva altor concurenți cu abilități asemănătoare ție. Ți s-a spus la începutul cursei că toți cei care termina în primi 10% vor câștiga un premiu de 1000 de dolari. Cât de repede ai alerga, pe o scară de la 1(mai repede decât de obicei) la 7(viteza ta maximă)?” Jumătate dintre subiecți au fost informați că vor concura cu 50 de persoane iar cealaltă jumătate că vor fi 500 de participanți la cursa respectivă. Concluzia experimentului a fost că în funcție de numărul celor cu care credeau că o să concureze, indivizii au fost dispuși să investească efort într-o manieră diferită: într-o competiție ar alerga cu o viteză mai mare împotriva a 50 de concurenți decât atunci când ar concura împotriva a 500 de persoane.

Efectul N se manifestă în sarcinile individuale dublate de condiții concurențiale. Cu cât N(numărul de participanți din competiție) crește, cu atât comparația socială devine mai puțin importantă și scade nivelul motivației de a intra în competiție.

Efectul N are implicații puternice în design-ul competițiilor interne din organizații.

Dacă vine vorba de concursuri adresate oamenilor din sales, Efectul N spune că dacă numărul celor cărora li se adresează competiția respectivă este prea mare atunci nivelul de efort pe care îl vor depune participanții va fi unul diminuat.

Pentru a evita Efectul N, ca inițiator al concursului, poți fie să creezi o competiție pe regiune/locație sau poate și mai bine să generezi mai multe concursuri pe niveluri de senioritate astfel încât și percepția legată de nivelul de abilități al concurenților să fie una pozitivă.

Photo credentials : http://missshortskirt.wordpress.com/2011/04/17/running-through-my-dreams-all-night/

 
  1. si atunci ce propui?
    sa fie o concurenta pe echipe mici? sa fie cel mai bun vanzator din echipa si nu din toata organizatia?

    nu este oare o capcana pentru mediocritate?

    zi buna
    d

    • Daca scopul concursului este sa generezi mai mult business, e foarte posibil sa iti reuseasca asta prin intermediul eforturilor cumulate ale tuturor indivizilor, nu doar ale “varfurilor”. Inevitabil la sfarsit isi pot compara rezultatele cu ceilalti din celelalte echipe insa pe parcursul competitiei vor simti ca au mai multe sanse sa primeasca “coronita” si se vor implica mai mult.
      De ce crezi ca un vanzator care este de 10 ani in companie si vinde 100k lunar o sa se uite stramb la vanzatorul de 6 luni care a iesit castigator pe categoria lui cu 30k?

Leave a Comment

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Get Adobe Flash player