Monthly Archives: iulie 2011

Job security in perioadele de criza

 De cate ori vedem in jurul nostru valuri masive de disponibilizari, conceptul de job security capata o pondere mai mare in deciziile noastre legate de munca. Vrem un job bine platit si musai sa fie SIGUR. :)

Primul lucru care imi vine in minte cand ma gandesc la siguranta este dispersia riscurilor. Cum s-ar traduce asta in siguranta locului de munca ?

In perioadele de criza, atat multinationalele cat si companiile mai mici fac disponibilizari, reduc bugete sau, de ce nu, falimenteaza. 

Daca esti doar angajat, nu ai decat un mic control asupra soartei companiei pentru care lucrezi, deciziile fiind luate de actionari si de echipa de management.

Concluzia fireasca este ca poate fi riscant sa ramai angajatul unei singure companii.

Daca in schimb esti self-employed este foarte probabil sa lucrezi pentru mai multi clienti in acelasi timp ceea ce inseamna ca atunci cand lucrurile inceteaza sa fie roz pentru o companie client, este putin probabil ca nivelul veniturilor tale sa tinda catre zero.

Vrei job security? Antreprenoriatul poate fi o solutie mai buna decat un contract colectiv de munca.

Ascultarea, o abilitate needucata

Incepand de la nastere fiecare dintre noi are parte de mentori care sunt langa noi, invatandu-ne sa vorbim, sa scriem si sa citim. Insa nimeni nu investeste efort pentru a ne invata cum sa ascultam, cu atat mai paradoxal cu cat din punct de vedere al comunicarii este activitatea care ne ocupa cea mai mare pondere din timp.

Mihai Dinu, in cartea sa “Comunicarea, repere fundamentale” ne precizeaza ca ascultarea, dintre activitatile cu profil de comunicare, are o pondere primordiala pentru ca, in grupuri, vorbitul concomitent este mult mai rar decat auditia simultana iar la nivel individual sunt mult mai multi aceia care asculta (emisiuni radio, TV, muzica) decat cei care vorbesc de unii singuri. Cunoastem cu totii exceptii, adica persoane care vorbesc mai mult decat asculta insa ei se indeparteaza cu pasi grabiti de normalitate ceea ce ne face sa ii asezam pe o scara de la egocentric la patologic.

Principala problema legata de capacitatea noastra de a asculta este data de numarul de cuvinte pe care il putem prelucra (800/minut) versus numarul de cuvinte pe care o alta persoana le poate exprima intr-o maniera coerenta (200/minut). De fiecare data cand ascultam pe cineva vorbind ne ramane o rezerva de “RAM” pe care o putem folosi dupa cum vrem. In cazul in care cele ce ne sunt trasmise au o semnificatie redusa pentru noi, mintea incepe sa zburde catre optiunile care stau in pending.

Datorita exploziei tehnologice  (smatphone-uri,facebook, linkedin,sms,email pe mobil,etc) se pare ca ne indreptam usor si sigur catre un ADHD ce tinde sa devina social acceptat avand ca principal simptom incapacitatea de a asculta cu atentie si implicit o absorbtie redusa sau superficiala de informatii.

Get Adobe Flash player